onsdag 2. november 2011

Bondebønner

Bondebønner er kanskje ikke den vanligste grønnsaken å dyrke her nord, men den gir faktisk et veldig godt resultat.  I tillegg er bondebønner en nyttig vekst som egner seg godt i vekstskifte.  Den har både nitrogenfikserende egenskaper og det dype rotsystemet har en positiv effekt på jordstrukturen.
Klar for høsting

Belgene ser ut som forvokste sukkererter- men det er bare bønnen som kan brukes.
For de som ønsker å dyrke økologisk er dette en absolutt må ha vekst, men også konvensjonelle dyrkere burde bruke den oftere.
Det er ikke vanskelig å dyrke bondebønner.  Frøene spirer på ganske lav temperatur og man kan derfor så den direkte så snart telen er gått.  Legg gjerne bønnene i bløt over natta før du sår dem med 20-30 cm avstand.  Jeg sådde min "prøveproduksjon" rundt 1 mai og 1 juni.  Begge deler gikk helt fint og gav modne bønner.  Noen ble sådd i en kasse i hagen, noen ble satt i potetåkeren mellom potetene, og noen fant veien til Sørreisa og demoåkeren.  Det finnes flere sorter, men 'Witkiem'  kan anbefales som en sikker sort i vårt klima.  Jeg sådde både i tillegg 'Aquadulce' og 'A Grano Violetto' + en ukjent sort. Alle gav resultat, men 'Witkiem' gav klart flest belger og flest bønner pr belg.  Jordsmonn og gjødsling så ikke ut til å virke noe betydelig inn på veksten.  Bønnene som ble sådd i hagen fikk et lite gjerde rundt siden de sto i en kasse, ellers er det ikke nødvendig å binde opp bondebønner.  De har en kraftig stilk og belgene vokser faktisk oppover. Dyrker du den som jordforbedrer bør nok stilkene slåes ned om høsten og evt. pløyes/freses ned.

I tillegg til å være en nyttig vekst for jorda, så er bondebønner en delikatesse.  Men som alle riktige delikatesser er det litt arbeid involvert i tilberedningen.  Å høste bønnene er lett, en rask tur i hagen gav meg raskt et helt bærenett med belger.  Så begynte jobben med å rense bønnene.  Det må gjøres i to omganger:  Første åpnes belgene og bønnene tas ut.  Belgen er god mat for komposten, den egner seg ikke for spising.  Et bærenett med belger gav en ganske stor bolle med bønner:
Bønnene er rensket fra belgen
 Men jobben er ikke ferdig, bønnene har et ganske seigt og bittert skall.  Jo eldre og mer moden bønnene er jo viktigere er det å fjerne det.  En rask forvelling i kokende vann (2-3 min) gjør den jobben enklere.  Skjær eller knip hull på skallet og "innmaten" kan lett klemmes ut og du sitter igjen med delikate grønne bønner:
Endelig ferdigrensket!
Jeg puttet noen av mine i en gryte, resten er fosset ned for senere bruk.  Oppskrifter for hvordan du kan bruke bondebønner i matlagingen finner du her hos Øverland andelsbruk.

5 kommentarer:

  1. Takk for tipset. Dette skal jeg prøve til neste år.Hvem selger disse frøene?

    SvarSlett
  2. Jeg kjøpte fra fra Impecta (se link i høyre marg), men tror de fleste frøfirma selger disse. Den ukjente sorten ble kjøpt på Coop. Men jeg foretrekker å kjøpe frø fra Sverige til eget bruk, synes de har et bedre utvalg. Bare pass på å ikke bestille for mer enn 200 kr eksl mva, så slipper du mva og toll.

    SvarSlett
  3. Så bra at du informerer om bondebønner! De er lettdyrkede og sunne!

    SvarSlett
  4. Takk for det! Hyggelig med kommentarer. I år har det vært så kjølig her nord at jev tviler på at vi får noen bønner å høste.

    SvarSlett
  5. Hei og takk for info! Jeg sådde her på Vestlandet i mai og plantene er ca 40 cm, men ingen belger! Vil de komme, eller kan det være insekter som tar fruktemne etterhvert?

    SvarSlett